In uw browser staat Javascript uitgeschakeld. Zonder Javascript is deze site echter niet te bekijken. Als u deze site wilt bezoeken, vragen wij u om Javascript weer in te schakelen.

De Jeroen Bosch-reliëfs en Isabel

2013-2014

Werkfoto’s Ontmoeting tussen twee eeuwen

Ontmoeting tussen twee eeuwen 2013

naar ‘De Kruisdraging’ van Jeroen Bosch

reliëf, 3 delen, totaal 210 x 50 cm
witte en zwarte klei, tijdschriftsnippers

Met een klik op de plustekens opent u een detailfoto van de reliëfs.

Werkfoto’s Nar in de boom / Nar onder de boom

Nar in de boom / Nar onder de boom 2013

naar ‘Het Narrenschip’ van Jeroen Bosch

reliëf, 3 delen, totaal 109 x 40 cm
zwarte klei, engobe

zonder titel 2013

reliëf, 3 delen, totaal 64 x 26 cm
witte klei, engobe, geglazuurd

Werkfoto’s Man, man

Man, man 2013

naar ‘De doornenkroning van Christus’ van Jeroen Bosch

reliëf, 3 delen, totaal 96 x 40 cm
witte klei, engobe, spijkers

Werkfoto’s Isabel en Johannes

Isabel en Johannes 2013

naar details uit ‘De bruiloft van Kana’ van een navolger van Jeroen Bosch en ‘Johannes op Patmos’ van Jeroen Bosch

reliëf, 3 delen, totaal 110 x 43 cm
zwarte klei en engobe

Werkfoto’s Isabel

Tekst en foto’s uit ‘In het atelier’

dinsdag 12 november 2013

Vandaag begonnen met een nieuw beeld. Ik wil weten hoe het mooie meisje in mijn reliëf ‘man/vrouw’ eruit kan hebben gezien.
Maar dan moet ze nu ook een naam hebben. Als ik aan een beeld werk, geef ik het altijd een naam. Ik zal haar voortaan Isabel noemen.
Ze zit aan tafel in de herberg waar de bruiloft van Kana wordt gevierd. Ik ben naar de bieb in Het Noordbrabants Museum geweest, maar er valt over haar niets te lezen. Ze heeft iets oosters, maar een veel te grote neus voor een oosters tiepje.

zaterdag 16 november 2013

Isabel wordt steeds mooier. Voordat ik gisteren afscheid van haar nam, nog klei op haar kaken gezet. Ik heb haar vandaag dicht gemaakt, nu is ze gewoon een heel beeld en ik werk aan haar alsof ze in levenden lijve voor me staat. Ik zag op het reliëf dat haar neus groter was en haar oogleden mochten schuiner. Ik wil haar pupil blauw maken, in gedachten verzonken kijkt ze over haar glaasje heen. Hoewel ik nog niet besloten heb of ik haar, zoals in het reliëf, nu ook weer een glaasje zal geven. In vier uur tijd kom ik overal aan: zet de lippen meer aan, geef de vele bolletjes een draai, werk aan haar vlecht en ik heb de lokken om haar hoofd­deksel geboetseerd. Ook haar voor­hoofd meer klei gegeven, zodat haar strakke klassieke uitstraling vorm krijgt. Het is een heerlijk groei­proces, want mooi mag ze worden.

dinsdag 19 november 2013

Ik kon het niet laten de rechter mondhoek van Isabel een tikje te geven, waardoor ze van deze kant iets vriendelijker kijkt. Gisteren had ik urenlang monnikenwerk verricht, doordat ik de vele bolletjes heb bijgewerkt. Het haar opzij van haar koppie is veranderd, het loopt nu ingewikkeld over haar hoofddeksel heen en wordt van achter in een lange vlecht geklemd.

donderdag 21 november 2013

Mijn Isabel is in zoverre klaar, dat ik haar laat drogen. Hoewel ik haar nog een keer ga bewerken met een blauwe kwast. Dan komen er lichtjes op de bolletjes. Klaar is wel klaar, maar er afblijven is moeilijk. Je gaat altijd een beetje houden van je beeld.

dinsdag 26 november 2013

Gisteren begonnen met de moderne Isabel. De eerste opzet: stukje van de schouders en de hals, klein beetje van het hoofd, maar de klei moest daarna eerst leerhard worden. Vandaag het leukste gedeelte, de neus, ogen en mond die ontstaan als de kaak en jukbeenderen zijn geboetseerd. Nu krijg je al een karakter. Een beetje minder mond, iets meer wang. Een zoektocht. Doordat ik hol boetseer kan ik, van binnenuit, Isabel meer volume geven. Maar het type lijkt te vragen om een smal ingetogen kopje.

vrijdag 29 november 2013

Eergisteren lag het hoofd van Isabel eraf. Te snel opgebouwd? Te vochtig in het atelier? Het zat er in ieder geval ook zo weer op. Beter zelfs.

dinsdag 3 december 2013

Deze Isabel is nog mooier geworden.

zaterdag 21 december 2013

Wat ik zoek is moeilijk onder woorden te brengen. Altijd drukken mijn beelden een emotie uit. Een beeld heeft ontstaansrecht omdat het er wil zijn. Wat mij bezighoudt, wat er op mijn weg komt, verwerk ik in het beeld. Ik heb lang gekeken naar de eerste twee Isabellen en kwam erachter dat ik haar bij een derde beeld verder wil laten draaien met haar hoofd, haar ook verder naar beneden wil laten kijken. Ze is in zichzelf gekeerd en daardoor is haar emotie ingehouden. Het is een uitdaging om te zoeken naar wie ze zou kunnen zijn geweest. Isabel is mooi, haar bewerkte kleding vraagt aandacht en geeft rust om aan te werken. Tijdens het werken aan haar kan ik nadenken en zo groeien de Isabella’s in mijn atelier!

maandag 23 december 2013

Het is een lastige week met de Kerstdagen, maar morgen, voordat ik naar mijn ouders ga, ga ik toch nog even kijken naar de dames. Met het slechte licht had ik niet gezien dat de middelste Isabel scheel kijkt, pas op de foto zag ik dat, dat wil ik niet.

woensdag 1 januari 2014

De eerste drie Isabella’s zijn opgebouwd met zwarte klei en bewerkt met blauwe engobe. Nu wil ik een kleurrijke Isabel van witte klei. Ik heb de jurk bewerkt met zwarte kleislib, omdat straks het blauw op dat zwart mooi zal zijn. Het eind­resultaat zal misschien tegenvallen. Ik heb nog niet zoveel gekleurde beelden gemaakt, waar ik tevreden over was.

vrijdag 3 januari 2014

Natuurlijk had ik regelmatig op mijn mobieltje gekeken naar de foto’s en daardoor was het eerste wat ik deed toen ik in het atelier kwam het rechter oor iets naar voren zetten. Daarna haar voorhoofd verhoogd door er nieuwe klei tegenaan te boetseren. Lang aan het gezicht gewerkt, maar als zo'n beeld er eenmaal is, kun je haar uitstraling niet meer echt veranderen. Ze kijkt! Ze heeft grote ogen, dat is wennen! Zeker nu ik er kleur in heb gezet.

maandag 6 januari 2014

Ik ben er niet zo tevreden over, misschien ga ik toch weer een nieuwe opzetten. Dan kan ik op dit beeld met kleuren experimenteren! Op de laatste foto kijkt Isabel zelf bedenkelijk!

zaterdag 11 januari 2014

Engobes meng je meestal met witte, dunne kleimassa. Maar ik wilde die kleur niet. Dus heb ik opgedroogde rode klei genomen, die ik vergruisd heb en vervolgens gezeefd. Met water en engobe-kleurstof gemengd, waardoor ik een mooie rood-bruine kleur kreeg. Vandaag ben ik begonnen haar vlecht daarmee te kleuren. Ik zag er ook wat tegen op, want erop zit erop, je kan niet meer terug. Dus liep ik wat op te ruimen en plek te maken voor mijn dames. Na de vlecht heb ik haar gezicht een hele lichte huidskleur gegeven, die ik vervolgens weer heb opgeschuurd. Dat geeft een effect alsof het van oude steen is gemaakt. Wie weet wordt het mooi na het bakken!

donderdag 9 januari 2014

Dit lijkt wel ongelooflijk snel, maar er staat weer een Isabel! Ik kon deze Isabel rustig laten groeien. Vandaag had ik vier intensieve uren met haar. Deze Isabel heeft geen uitgesproken draaiing van haar nek, en daardoor een regelmatiger opbouw. Ik ben blij met haar uitstraling. Haar mond en kaak vind ik beter dan die van de vorige Isabella’s. Nu blijven de ogen een uitdaging, want groot en kleurrijk mogen ze worden.

zaterdag 11 januari 2014

Hier is de vijfde Isabel! Vanmorgen alleen de bolletjes op het hoofddeksel afgewerkt en zwart gemaakt. De blauwe kleur komt mooier uit op een zwarte ondergrond dan op een witte, vind ik.

maandag 13 januari 2014

De vijf schone vrouwen. Klaar? Ik zag nog wat kleine dingetjes op de foto’s. Een aai hier en een deukje daar zal ik nog geven, je kan het vertalen als liefde voor het beeld. Ik heb een nieuwe basis opgezet, maar het zullen geen Isabella’s meer worden.

Isabel 2013-2014

naar een detail uit ‘De bruiloft van Kana’ van een navolger van Jeroen Bosch

Door op de foto’s te klikken of tappen kunt u het beeld uit een andere hoek zien.

U kunt het vergroten en verkleinen van de foto's ook bedienen met het scrollwiel op uw muis.